>> pilegrimsreise til Italia

Utskriftsvennlig versjon

Pilegrimsreise til Italia

I forbindelse med 25- årsjubileum for avleggelse av mine klosterløfter tok jeg pilegrimstur til Italia somvarte i åtte dager. Pilegrimsturen startet med fly fra Gardemoen til Wroclaw via Warszawa og videre med buss gjennom Tsjekkia og Øsrike. Når man snakker om pilegrimsreise må man være forbered på det åndelige med skriftemålet og fysiske. I vår tid reiser mange på pilegrimstur for å evaluere sitt liv, kall og også for å be om ny åndelig styrke og fornyelse. Vi tar oss tid til stillhet i det indre og kljenner hvordan skjelen faller til ro for å åpne seg for nye inntrykk. Underveis har vi muligheter for å se med egne øyne hvilket forhold har mennesker i vår tid til de hellige steder.
Første stopp var i Venezia. Her måtte man ta båt fra Lido de Jesolo for å komme frem over lagunaen. Det var en interesant by, hvor man beveger seg i historiske omgivelser hvor en snur seg. Markusplassen med kirker overfylt av mennesker og duer.

Neste dag gikk reisen videre til Assisi. For 800 år siden oppdaget en ung, glad i livet mann, Frans, at det finnes også andre verdier i dette livet. I den gamle byen forteller hver stein noe om den tid som Frans levde i. I basilikaen ser man Giottis fresker. Man ber ved Frans grav nede i krypten.

Onsdag er dagen alle pilegrimer helst tillbringer i Roma for å høre Pavens katekese. Etter på går man til Peters kirken for å oppleve Michaelangelos Pieta. Videre vandrer man i Coloseum hvor man minnes de første kristne som led martyrdøden. Videre til Laterankirken som er pavens hovedkike. Og etter en hektisk dag for man ved solnedgangen videre en tur ut i Roma for å betrakte denne byen i mørke.
Monte Cassino, berømt fra 2. verdenskrig, ble besøkt neste dag. For oss polakker er dette et viktig sted hvor vi har gravlund for falne soldater. Her leste vi messe ifriluft under en stekende, het sol! Eter på gikk vi til klosteret for å hylde den hellige Benediktus. For å hvile litt tok vi tur til Capri hvor vi badet og spiste lunch i det praktfulle været.

Neste dag, fredag, gikk turen til Pompeii for å beskue byen og mennesker som har ligget under vulkanesken i flere hundreår. Selve målet var å besøke vår tids helgen pater Pio i San Giovanni Rotondo. Han var den mest omdiskuterte personer på grunn av sine sårmerker og gudommlige evner i skriftestolen.
Lørdag dro vi til Loretto, den hellige Marias by. Her finnes den hellige familiens hus. Vi leste messe i festningskryppten. Som de fleste besøkte vi også San Marino.

Søndag reiste vi til Padova til sankt Antonius. Byen er preget av ham og der finnes det også et gammelt og berømt univeriset. Her observerer man familielivet som foregår nar hele familiem slår seg ned på plenen under trærne for å spise sin middag, både unge og gamle.
Under hele pilegrimsturen ba vi, sang religiose og verdslige sanger og så på filmer om helgener. Denne pilegrimsreisen var en virkelig opplevelse for livet. Det var en virkelig verdi måte å feire mitt jubileum på.